Μάρκετινγκ

Το ψηφιακό μάρκετινγκ και οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα

marketing

Το internet έχει αλλάξει για τα καλά τον τρόπο που διασκεδάζουμε, ενημερωνόμαστε και ζούμε τη ζωή μας γενικότερα. Ως εκ τούτου, περνάμε όλο και περισσότερο χρόνο κάθε μέρα online και ανακαλύπτουμε συνεχώς νέες εφαρμογές και χρησιμότητες του «παγκόσμιου ιστού». Πλέον, σχεδόν όλοι ξέρουν και καταλαβαίνουν ότι η έρευνα αγοράς στο διαδίκτυο είναι πολύ πιο εύκολη και γρήγορη απ’ ότι οι βόλτες στα μαγαζιά, γι’ αυτό και ο αριθμός των ανθρώπων που χρησιμοποιούν το internet σχεδόν αποκλειστικά για τις αγορές και τα ψώνια τους, αυξάνεται με σταθερούς ρυθμούς.

Εννοείται πως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να αφήσει ασυγκίνητες τις επιχειρήσεις και πως θα φέρει εξελίξεις σε πολλούς τομείς. Ένας από τους τομείς που έχει γνωρίσει τις πιο πολλές αλλαγές εξαιτίας της επικράτησης του internet στη ζωή μας, είναι το μάρκετινγκ. Το ψηφιακό μάρκετινγκ πλέον, θεωρείται πιο παραδοσιακό από το «παραδοσιακό», καθώς ο κόσμος πλέον έχει μειώσει δραματικά τις ώρες που περνάει βλέποντας τηλεόραση, ακούγοντας ραδιόφωνο και διαβάζοντας περιοδικά κι εφημερίδες, καθώς προτιμά τις εναλλακτικές που προσφέρει το internet.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις λοιπόν, έχουν κάνει για τα καλά στροφή στη ψηφιακό αγορά και το μάρκετινγκ. Πλέον, είναι γεγονός ότι σχεδόν κάθε επιχείρηση τρέχει τουλάχιστον μία digital marketing καμπάνια. Για την ακρίβεια, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΠΕ, μία επιχείρηση τρέχει κατά μέσο όρο 14 ψηφιακές καμπάνιες τον χρόνο! Ποια είναι όμως τα χαρακτηριστικά του digital marketing στη χώρα μας; Ας τα δούμε λίγο αναλυτικά.

Που επικεντρώνονται οι επιχειρήσεις;

Το focus των επιχειρήσεων στη χώρα μας, φαίνεται πως εξαρτάται από το μέγεθος τους αλλά και τη γενικότερη φιλοσοφία τους. Συγκεκριμένα, οι ελληνικές επιχειρήσεις φαίνεται πως επικεντρώνονται στη δημιουργία των λεγόμενων branded apps, δηλαδή εφαρμογών για κινητά, tablets και υπολογιστές κατασκευασμένες ειδικά για τις επιχειρήσεις, τα προϊόντα και τους πελάτες τους. Οι πολυεθνικές από την άλλη, δίνουν μεγαλύτερη βάση στο SEO, δηλαδή στη Βελτιστοποίηση Μηχανών Αναζήτησης, μία διαδικασία που αποσκοπεί στην υψηλή κατάταξη του site στις σελίδες αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης.

In-house ή Outsourcing;

Εδώ φαίνεται πως ο τύπος της επιχείρησης δεν έχει και τόσο μεγάλη σχέση. Οι περισσότερες επιχειρήσεις, προτιμούν το outsourcing για πολύπλοκες διαδικασίες όπως η δημιουργία και κατασκευή site ή το Search Engine Marketing, μία μακροπρόθεσμη αλλά πολύ αποδοτική διαδικασία. Σε ότι αφορά τη παρουσία στα social media και καμπάνιες διαφήμισης Google AdWords, σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις προτιμούν την «εσωτερική» αντιμετώπιση τους. Όσο αφορά το outsourcing, 50% των επιχειρήσεων είναι ικανοποιημένες από την ποιότητα του, αλλά πιστεύουν πως τα πράγματα μπορούν να γίνουν και καλύτερα. Όσον αφορά τις in-house ενέργειες, οι μικρές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν 1 – 2 άτομα που μπορεί να έχουν κι άλλες αρμοδιότητες, ενώ οι μεγαλύτερες προτιμούν ομάδες 4 – 4 ειδικών στο marketing, το ίντερνετ και το online marketing.

digital marketing

Τα χαρακτηριστικά του εργαζόμενου στο internet marketing των επιχειρήσεων

Οι περισσότερες εταιρείες προτιμούν να αναθέσουν την αρχηγία και τον συντονισμό του τμήματος ή των εκστρατειών ψηφιακού μάρκετινγκ που «τρέχουν» σε κάποιον που ήδη εργάζεται στην επιχείρηση και τον οποίο φυσικά κι εμπιστεύονται. Αυτός ο υπάλληλος μπορεί να έχει ήδη κάποιες γνώσεις στο internet marketing ή να παρακολουθήσει κάποια σεμινάρια ή εκπαίδευση για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις αρμοδιότητες του. Αυτό φυσικά δε σημαίνει πως δεν υπάρχει ζήτηση για ειδικούς του κλάδου, το αντίθετο, υπάρχει και είναι μεγάλη, καθώς ο επικεφαλής δεν μπορεί να «τρέξει» μία καμπάνια από μόνος του! Εννοείται πως σε αυτήν τη περίπτωση αναζητούνται άτομα με εμπειρία στο μάρκετινγκ, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στις σπουδές ή στην εξειδίκευση στο digital marketing.

Σε ποιες ενέργειες επιδίδονται οι επιχειρήσεις;

Οι μικρές επιχειρήσεις στρέφονται κυρίως σε βραχυπρόθεσμες στρατηγικές με σχετικά άμεσα οφέλη. Τέτοιες μπορεί να είναι οι καμπάνιες στα social media και η καθημερινή επικοινωνία με τους πελάτες μέσω αυτών, αλλά και οι διαφημίσεις επί πληρωμή. Οι μεγάλες επιχειρήσεις από την άλλη, επενδύουν σε στρατηγικές με «μόνιμα» αλλά μακροπρόθεσμα αποτελέσματα, όπως το SEO.

Ο κόσμος του digital marketing στην Ελλάδα εξελίσσεται συνεχώς, πράγμα που σημαίνει πως συνέχεια θα εμφανίζονται και νέες ευκαιρίες αλλά και θέσεις εργασίας. Ίσως λοιπόν να ήταν καλό κάποιοι άνεργοι, ειδικά αν έχουν πτυχίο ή γνώσεις marketing, να ειδικευτούν σε αυτόν τον τομέα αιχμής. Η ζήτηση συνεχώς θα αυξάνεται, οπότε τέτοιες πιστοποιήσεις, είναι σχεδόν σίγουρο πως δεν θα καταλήξουν κορνιζωμένες δίπλα από πτυχία πολιτικών επιστημών κλπ.
Με άλλα λόγια, το internet marketing μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τόσο με την ανάπτυξη και την αύξηση των κερδών μίας επιχείρησης, όσο και με την καταπολέμηση της ανεργίας και το λεγόμενο brain drain.